lördag 22 januari 2011

Az marhom Ahmad Heydarbeigi (amoye azizam)

دانه بندی

اندیشه را سرند می کنند

+

دانه های ریز،

از دریچه های مشبک ،

گذشته اند

+

دانه های درشت ،

با ید شکسته شوند

lördag 15 januari 2011

Mohalel

می ‌گویند یکی از بزرگان نجف عیال را سه طلاقه کرده بود، دیگر امکان رجوع نداشت، باید محلّلی پیدا می ‌کرد تا خاتون را به عقد خویش درآورد و پس از همبستری، او را طلاق دهد، کاری بس دشوارو پر مخاطره بود، باید کسی می‌یافت که نه خاتون به او دل بندد و نه او به خاتون!

شیخ سردرگریبان به دنبال چاره بود، خاتون جوان و زیبا و گل اندام بود، نکند محلّل جا خوش کند و خاتون را رها نسازد، یا خاتون محلّل را بر شیخ ترجیح دهد! دراین اندیشه بود که صدای انکر الاصوات آب‌حوضی در کوچه پیچید، صدا را به سرش انداخته بود که : ” آب حوض می کشیم “ خودش از صدایش نتراشیده ترو نخراشیده تر بود، کچل و لوچ و پیس، با قدی کوتاه و چشمانی تنگ ودهانی دریده، دون مایه و بی‌فرهنگ، با پایی لنگ، ازمال دنیا سطلی داشت و یک لولهنگ، آب حوض می کشید، نگاه به اوکفاره داشت و دیدنش درخواب صدقه، شیخ چون ارشمیدس فریاد کرد که یافتم، یافتم و سربرهنه به کوچه پرید، دیگر آب‌حوضی نمی‌دید، او واسطه وصال بود، دراوجمال یارمی‌دید، او را به اندرون دعوت کرد و راز خویش با او در میان گذاشت، گفت :” همیشه تو آب ما می کشی و اینک ما، همیشه یک درهم می ستاندی و اینک صد دینار، اما حواست باشد که زود کارت را بکنی و بروی!”

آب‌حوضی انگار در عرش پرواز می کرد، خانه شیخ را یکی‌ازقصرهای بهشت می‌دید که درغرفه های آن حوریان منتظرند، او که عمری‌عزب بود و معذب و دست درآغوش خویش‌داشت، با خود گفت :” صد دینار هم ندهی در خدمتم! “ اما به شیخ گفت:” شما بر من ولایت دارید، امرامر شماست”


القصه، برای اولین بار بود که دلی از عزا در‌آورد و کامروا با صد سکه دینار طلا از خانه شیخ بیرون آمد، سبکبال شده بود، انگار بر بال ملائک قدم می گذاشت، برعمررفته افسوس می خورد و می گفت: ” عجب کسب پر منفعتی!”

فردا صبح شیخ با صدای آب‌حوضی بیدار شد، از همیشه سحرخیزترشده بود و صدایش رساتر، اما چیز دیگری می گفت، او داد می زد: ” من یطلب محلّل؟ ” ” چه کسی محلّل می خواهد؟” شیخ بیرون آمد و گفت: ” این چه بی‌آبرویی است که راه انداخته‌ای؟” آب‌حوضی – ببخشید محلّل – پاسخ داد:” راستش دیدم کارش راحتترودرآمدش بیشتراست، شغلم را عوض کردم! “

این حکایت روزگار ماست، علماء همه جورش را با این ملت تجربه کرده بودند، 24 سال کابینه در اختیار روحانیت بود، جابجایی سید و شیخ و سید هم جواب نمی داد، سه روحانی این عروس را در کابین خویش داشتند و اینک محلّلی لازم بود با شرایط کذا و کذا! باید آنقدر زشت باشد و زشتی کند که ملت نه تنها دل بر او نبندد که از ترس او به دامان داماد قبل پناه برد، قدرش را بداند و اورا بر روی سر بنشاند، و از سویی کسی باشد که اگر خواست جا خوش کند، زورمان به او برسد و دمش را بگیریم و بیرون بیاندازیمش!

اما امروز محلّل جا خوش کرده است و با بزک و دوزک، با دروغ و فریب و با خرج کردن از کیسه شیخ می خواهد دردل خاتون جا بازکند، تازه همکاران سابق را هم دعوت کرده است که بیایید، این شغل راحتتر‌وپرمنفعت تراست وبرای دور بعدهم محلّل‌ها صف کشیده اند.

بیچاره خاتون!!

22/5/1389 دکتر مهدی خزعلي

tisdag 4 januari 2011

رتبه‌هاي زيباي جمهوري اسلامي

رتبه‌هاي زيباي جمهوري اسلامي، بعد از 30 سال حكومت

رتبه هاي بالاي جدول:

خودكشي زنان : رتبه سوم جهان
...
اعدام: رتبهٔ دوم جهان بعد از چين و به نسبت جمعيت رتبه اول

آمار مهاجرت نخبگان از ميان 91 كشور : رتبه اول جهان

خطرناك ترين كشور براي وبلاگ نويسان : رتبه سوم جهان

آزادي مطبوعات : رتبه ۱۷۲ از ۱۷۵كشور

رتبه ۱۶۸در زمينه فساد دولتي

رتبه 88 از نظر شاخص توسعه انساني

ارزش گذرنامه ايراني در قعر جدول جهاني اعتبار

رتبه ۱۲۳ جهاني در تامين سلامت مردم

رتبه 219 نرخ تورم در ميان 225 كشور،

ايران بالاتر از آنگولا در «انتهاي جدول» جاذبه هاي تجاري

رتبه جهاني 101 سهم زنان ايران در مديريت ميان 120 كشور

رتبه 144 فضاي كسب و كار جهان

رتبه 186 در سرعت اينترنت

ايران رتبه 172 از ميان 176كشور را براي آزادي رسانه كسب كرد .

و....

ريال ايران سومين پول بي ارزش جهان!

پس...

بزن کف قشنگه رو

lördag 18 december 2010

Att härska, tradition, och kultur

Trots att gränsen mellan tradition och kultur är ganska suddig är skillnaderna ändå tydliga och stora, tycker jag. För mig är kultur något som kommer från folket från olika miljöer, växer och är levande. Kultur förändras med tiden. Den ägs inte av någon. Kultur har mer positiv klang än tradition som skapas, mesta dels, av män, präster och härskare. Tradition har inget liv som kultur och är inte lätt att ändra. Tradition används oftast av härskare som beslutsunderlag för att köra över lagar. Tradition är svart men kultur är mångfärgad. I politiska sammanhang kan tradition ersätta partiets stadgar om ledningen vill kringgå bestämmelserna. De som bryter mot traditioner är "förrädare" och straffas betydligt hårdare än de som kör över stadgarna. I föreningslivet händer det att kunskaperna om stadgarna finns enbart hos någon eller några få personer. Den/de servar ledningen med tipps och råd för att beslutsargumenten byggd på traditioner skall kompletteras med stöd från stadgarna om det behövs. D v s att föreningen styrs efter traditioner i första hand. Intresset för kännedom om stadgarna är svalt därför att de är många gånger tandlösa. I näringslivet är det också likadant. Följer man traditioner klarar man sig mycket bättre annars får man för eller senare hälsa hem. Sorgligt nog detta liknar exakt det metod som diktaturer använder för att härska! De använder traditionen eller andra liknande medel t ex religionen för att härska. Om det behövs skapar de egna traditioner och tolkar religioner som de själva vill. Det är inte konstigt att härskare inte satsar så mycket på kultur utan på tradition!

lördag 20 november 2010

انجمن نازیسم ایران!!!

انجمن نازیسم ایران و هوداران آدولف هیتلر اعلام موجودیت كرده است و جالبتر آن كه در تابلو اعلانات سایت هم زدند: «این تارنما طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تحت نظارت كارگروه رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی فعالیت می‌كند!»

måndag 15 november 2010

Svensk valrörelsedemokrati

Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap i Göteborg.


– Vi säger att vi har en så stark folkrörelsedemokrati i Sverige, men tittar man på hur det faktiskt går till så överlåter man väldigt mycket makt till valberedningen som då ska lägga fram ett förslag och det förslaget ska kongressen bara konfirmera. Väldigt toppstyrt, det vi kallar svensk valrörelsedemokrati.

tisdag 9 november 2010

Nagh az radio farda

شوهر کشی در ايران پديده جديدی است که پيش از انقلاب سابقه نداشته و در سال‌های اخير شاهد موارد متعددی از آن بوده ايم.

http://www.radiofarda.com/content/f4_Iran_killing_husband_phenomen_after_revolution/2215269.html