lördag 11 september 2010

Matn az BBC

منشور حقوق بشر کوروش، که استوانه کوروش کبیر هم نامیده شده، یک شیئ سفالین و تقریبا استوانه ای شکل به طول 23 سانتی متر و عرض 11 سانتی متر است که بر سطح آن، مطالبی به زبان بابلی و خط میخی حک شده است.
آرامگاه کوروش در پاسارگاد

از کوروش به عنوان صادر کننده نخستین اعلامیه حمایت از حقوق بشر یاد شده است

این شیئی حدود یکصد و سی سال پیش و در جریان کاوش های باستانشناسی در جنوب عراق، که زمانی مرکز تمدن بابلی بود، کشف شد و بررسی های بعدی و خواندن محتوای این لوح نشان داد که شامل فرمان کوروش دوم، پادشاه هخامنشی است که در نوشته های تاریخی از او با عنوان کوروش کبیر نیز یاد شده است.

از آنجا که بخشی از این سفال نوشته حاوی نظرات کوروش در مورد زمامداری و روابط حکومت و مردم و دستور او برای آزادی دینی، رهایی بردگان، آزاد کردن اسیران، منع بیگاری و همچنین، ممنوعیت دست اندازی سپاهیان ایرانی به جان و مال مردم حتی ملت های شکست خورده است، برخی از مورخان از آن به عنوان نخستین سند احترام به حقوق بشر در تاریخ جهان یاد کرده اند.

زمان نگارش این سند به سال 539 قبل از میلاد باز می گردد که کورش پارسی با شکست پادشاه بابل، وارد این سرزمین شد و از جمله نخستین اقدامات او، دستور آزادی مردمانی بود که بابلیان، پس از اشغال سرزمینشان، به عنوان اسیر به بابل انتقال داده بودند.

کتاب مقدس یهودیان نیز ماجرای فتح بابل به دست کوروش، پادشاه پارس، و آزادی اسیران یهودی به فرمان او را ذکر کرده و کوروش را به عنوان برگزیده خداوند، مورد ستایش قرار داده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar